رویکردها به تکثر ادیان
نویسنده
چکیده مقاله:
این مقاله چکیده ندارد
منابع مشابه
رویکردها به کثرت ادیان و مذاهب
به درازنای تاریخ چهار رویکرد کلی پیرامون گوناگونی و کثرت ادیان و مذاهب وجود داشته است: ابطالگرایی،[1] انحصارگرایی،[2] شمولگرایی[3] و کثرتگرایی.[4] در رویکرد به گوناگونی ادیان، ابطالگرایی و انحصارگرایی، باطل، ولی شمولگرایی در حقانیت و کثرتگرایی در نجات پذیرفته است؛ اگرچه چند و چون آموزهها و گزارههای ادیان دیگر با اسلام قیاسکردنی نیست، ولی به هر روی جملگی دربر دارنده حقیقت است؛ حتی چنان...
متن کاملهیولای باورها؛ بررسی مبانی ابنعربی در مواجهه با مسئلۀ تکثر ادیان
تنوع ادیان از چالشبرانگیزترین مسائل دنیای معاصر بوده که واکنشهای گوناگونی از جمله پلورالیسم یا کثرتگرایی دینی را در پی داشته است که فیلسوفان دین معاصر، آن را در قالب نظریۀ منسجمی تبیین کردهاند. جان هیک مدعی است که فارغ از صورتپردازی این نظریه، محتوای آن قرنها پیش توسط اندیشمندانی (از جمله ابنعربی) ابراز شده است. در این مقاله ضمن بررسی ادعای مذکور، بر آنیم که نوع مواجهۀ ابنعربی با مسئلۀ ...
متن کاملرویکردها به آخرالزمان و نشانههای ظهور
موضوع مهدویت در میان آموزه های اسلامی، از جمله موضوعاتی است که در منابع متعدد مورد توجه قرار گرفته است. در میان مقولات مهدوی نیز یکی از موضوعات شاخص، موضوع «نشانه های ظهور» است که مورد توجه تمام فرق اسلامی قرار داشته است؛ البته موضوع نشانه های ظهور منحصر به منابع اسلامی نیست و نظیر آن را درباره منجیان آسمانی دیگر ادیان می توان برشمرد. در پژوهش حاضر برای اولین بار رویکردهای مختلف به این موضوع، ج...
متن کاملتکثر سیستم قضایی بین المللی
بی تردید نمی توان تکثر روبه تزاید مراجع و نهادهای قضایی را در سیستم قضایی بین المللی انکار کرد، چرا متعاقب تنوع در موضوعات و تابعان حقوق بین الملل، بدیهی جلوه می نمایند. با این حال می توان به ارائه الگوهایی پرداخت که بتواند وحدت لازم برای تداوم بقاء سیستم قضایی بی نالمللی را حفظ کرده و به تقویت بیشتر آن بیانجامند. ارائه چنین الگوهایی، به مواضع متعدد و متنوعی در میان حقوقدانان بین المللی انج...
متن کاملگفتوگوی ادیان و مساله «دیگریِ دینی» در الهیات ناظر به ادیان
بنابر باور غالب، شکلگیری و ثمر بخشی گفتوگوی ادیان بیش از هر چیز مبتنی بر گشودگی نسبت به دین دیگر و به رسمیت شناختن «دیگریِ دینی» است، به گونهای که باید پذیرفت دین دیگر هم واجد بهره و نصیبی از حقیقت است و متدینان به آن نیز که اینک طرف گفتوگو قرار گرفتهاند واجد حظی از نجات و رستگاری هستند. اما پرسش مهم این است که بر پایه کدام بستر الهیاتی میتوان تکثر دینی را ارج نهاد و چنین سهمی از حقیقت و ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 6
صفحات 115- 158
تاریخ انتشار 2006-12
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023